Leren en onderwijs - wat is het verschil?

Leren en onderwijs - wat is het verschil?

Het belangrijkste verschil tussen leren en onderwijs is dat leren een verworven vaardigheid is die wordt verworven door ervaring, oefening of directe instructie, terwijl onderwijs gewoonlijk de procedure is waarbij gestructureerd onderwijs wordt ontvangen of gegeven, meestal op een school of hogeschool. Wanneer het proces gestructureerd is en op een specifiek doel gericht, kan leren ook leren worden genoemd. Een voorbeeld van gestructureerd leren is te vinden in klassikaal leren, waarbij leerlingen elke dag een aantal uren worden blootgesteld aan voorgeschreven teksten of onderwerpen om het leren te vergemakkelijken en het onthouden van concepten te verbeteren. Terwijl onderwijs daarentegen gewoonlijk een ongestructureerde ervaring is, waarbij studenten leren door zelfdiscipline, toepassing en ervaring. Het vereist meestal de ontwikkeling van bepaalde eigenschappen zoals geduld, tolerantie, creativiteit, en een houding van uitdaging en eigenaarschap.

learninglearning

Leren en onderwijs - Wat is het verschil?

Het belangrijkste verschil tussen leren en onderwijs is dat leren een verworven vaardigheid is die wordt verworven door ervaring, oefening of directe instructie, terwijl onderwijs meestal de procedure is waarbij gestructureerd onderwijs wordt ontvangen of gegeven, meestal op een school of hogeschool. Wanneer het proces gestructureerd is en op een specifiek doel gericht, kan leren ook leren worden genoemd. Een voorbeeld van gestructureerd leren is te vinden in klassikaal leren, waarbij leerlingen elke dag een aantal uren worden blootgesteld aan voorgeschreven teksten of onderwerpen om het leren te vergemakkelijken en het onthouden van concepten te verbeteren. Terwijl onderwijs daarentegen gewoonlijk een ongestructureerde ervaring is, waarbij studenten leren door zelfdiscipline, toepassing en ervaring. Het vereist gewoonlijk de ontwikkeling van bepaalde eigenschappen zoals geduld, tolerantie, creativiteit, en een houding van uitdaging en eigenaarschap.

Leren en onderwijs gaan hand in hand omdat beide processen zijn van het verwerven van kennis die iemand in staat stelt dingen te doen. Bij het leren assimileert de student informatie en ervaring via een systematisch proces dat gewoonlijk begint met de basisstadia van het leren, zoals het ontdekken van materiële feiten en het lezen van literatuur en handleidingen. Later verwerft de leerling kennis over wat hij of zij heeft geleerd door de kennis die hij of zij in de primaire leerfasen heeft opgedaan te combineren met verdere studie en beoordeling. In het onderwijs daarentegen past de leerling de tijdens het leerplan verworven kennis toe om problemen op te lossen en een bepaald doel te bereiken. Dit doel kan verband houden met de discipline van het vak of om vooruitgang te boeken in dat specifieke vak.

De meeste scholen bieden tegenwoordig verschillende vormen van onderwijs aan. Sommige gebruiken het leerproces om bewustzijn en begrip te bevorderen, terwijl andere het gebruiken om het leren te versterken en kennis en vaardigheden te verbeteren. Weer andere combineren de theoretische aspecten van het onderwijs met de praktische aspecten om een meer interactieve leeromgeving te creëren. Welke benadering van het leerproces ook wordt gekozen, het is van essentieel belang dat de leerlingen het vermogen ontwikkelen om te leren en goede leerlingen te worden. Leren kan niet beperkt blijven tot de muren van een klaslokaal.